Като поддържат адекватни нива на витамин D по време на бременността си, майките могат да защитят децата си от ранно образуване на зъбни плаки през детството, сочат резултатите от канадско изследване, цитирани от Ройтерс.
Те бяха представени на среща на Международната асоциация за зъбни изследвания в Торонто, Канада.
Д-р Робърт Шрот от университета на Манитоба оповести, че майките на деца, развили кариеси в ранно детство, са имали значително по-ниски нива на витамин D по време на бременността си в сравнение с онези, чиито деца нямат кариеси.
"Изследването обхванало 206 жени през второто тримесечие от бременността им, когато започват да се развиват млечните зъби на детето", обясни д-р Шрот.
Нивата на витамин D в кръвта на майките били изследвани и след това проследени, докато децата им не станали на около 1 годинка. Едва 21 участнички имали адекватни нива на витамин D.
Средното му ниво бе наполовина по-ниско в сравнение с онова, което е смятано за адекватно, отбелязват изследователите. Близо 22 на сто от 135-те деца, чиито зъби били изследвани, имали значително увреждане на зъбния емайл, а около 34 на сто били засегнати от ранна поява на зъбни плаки. Майките на деца, които имат увреждане на емайла на млечните си зъби, са с по-ниски средни нива на витамин D в сравнение с майките на деца, които нямат увреждане на зъбния емайл, но от статистическа гледна точка, разликата е незначителна. Освен това майките на деца, засегнати от ранно образуване на зъбни плаки, били с по-ниски нива на витамин D по време на бременността си, отколкото майките на деца, които нямали зъбни плаки. БТА
|